Comiket 2011 Winter 東京漫畫展2011

I was curious how Comiket, the most major amateur comic event in Japan, was like. So I brought my friend down to check out together. When we reached Tokyo Big Sight at 3pm, there was no que at all, but the doujinshi (amateur comics) artists were already starting to pack up. I guess the ideal time would be between 12-2pm. Cosplayers can be seen all over the place.
因為好奇日本的東京漫畫展是甚麼樣子,所以拉了朋友一起去。到了那裡大概3點。雖然不用排隊入場,但是很多同人志漫畫家都開始收拾當鋪收工了。所以我想最理想的時間應該是12點到2點之間吧?途中看到很多角色扮演的人走來走去。

It was an eye-opener on the immense popularity and number of works that are either hentai (boy-girl), yaoi (boy-boy) or girl-girl. There were hardly any works that has no big-eye characters or with a significantly different style. There were also extremely long que of guys queuing up for some kind of anime girl concert or event. Doujinshi booths were mainly selling notebook thin comics for 200~600yen and postcards. Commercial booths were selling more variety of merchandizes with cute girls, ready to pose with male fans. I think if you're an unknown artist like me, it would be very difficult to sell your work in this competitive environment.
驚訝的是,這裡超流行色情或男男/女女之戀的漫畫。畫風也沒什麼特別,都是大眼睛的動漫人物造型。好多男生為了看某動畫女主角的演唱會而大排長龍。同人志漫畫方面,很多畫家在賣自己印刷的超薄漫畫,售價約200-600yen之間。雖然也有賣明信片的,但是不多。商業攤位比較有多樣化的商品,而且都雇傭可愛的年輕女生扮演他們的人物,也和客人拍照。我想假如你像我是無名漫畫家的話,很難在這競爭激烈的環境中推銷作品。

Conclusion: I enjoyed San Diego's Comi-con more than Comiket because Comi-con has more variety of styles and merchandizes to look at. I was originally thinking of setting up a booth at Comiket, but it seems like the crowd is mainly into sexy anime girls or pretty boys kissing each other.... ...
結論:我比較喜歡美國的漫畫展,因為他們的畫風比較多樣化,商品也比較多。我本來有想要不要在日本的漫畫展擺攤的,但是看來參加的群眾比較喜歡變態色情漫畫或同性戀的主題漫畫<汗>=_=;;

Comments

  1. wow... well, comiket is a fan girl/boy paradise, so i agree it is difficult to sell unless you follow the trend there *doujinshi* or you have a reputation there. But did you manage to buy anything there?

    And also, HAPPY NEW 2012 EVA! :P I'm sure you will have a more awesome year ahead in japan :)

    ReplyDelete
  2. jacqueline: Nope, I'm not interested in yaoi or hentai, so I didn't buy anything there and was somewhat disappointed.

    Thank you and Happy New Year Jacqueline! Are you in NTU now?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry for the 8 months later reply OTL I seem well, at least now you know what it is about :) *pat* well, currently graduated :P Working short term in NTU :)

      Delete
    2. Time flies! I'd graduated and going back soon.
      See you... 8 months later? XDDDD

      Delete
    3. Wait... that's 21 months late, not 8 months XD

      Delete
  3. 我喜欢动漫,我喜欢日本,但我感到非常失望,我知道他们的漫画和动画公司工作,大多数是日本男子做的。

    不是动漫画的问题, 是哪些男子做出这样的画是 “大乳, 看下面(Panties)或要脱衣服给他看”etc。 我完全讨厌大多数是日本男子,我们大多数讨厌那个臭男人的作品。男人对女子这样做,意思是'要女人做色情',女人真的很悲苦,那个做男人真的是最没用,男人的色情小说和色情漫画作品都是垃圾。

    如果日本女子有做漫画有色情的,哈哈哈哈....许多良好的女人会看不起她 :P

    对不起,我不喜欢美国漫画,我不想看到这样的粗鲁角色,看起来很暴力和爱说粗话(For example Batman?)。我对不太感兴趣画美国漫画,我不接受美国漫画,我喜欢画日本动漫女子。

    谢谢你让我知道,Evacomics ^-^)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Where to buy COPIC markers in Tokyo

Boiled coke and ginger lemon for cough